Základní škola
Konečná
Základní škola Havlíčkův Brod, Konečná 1884, tel.: 569 427 850, e-mail: zskon@hbnet.cz
Právě se nacházíte zde: Akce školy >> Finanční hospodaření

Vloženo: 14.3.2013, počet přečtení: 1785

Projekt „Finanční hospodaření“

Na naší škole učíme nepovinný předmět finanční hospodaření již čtvrtým rokem. Cílem dnešního projektu bylo vzbudit zájem o tuto problematiku u žáků třídy 8.A, jež není do předmětu zapojena. Navíc nás povzbudilo nedávné vítězství družstva naší školy v okresním kole soutěže Finanční gramotnost. Dopoledního programu se také zúčastnili žáci ze 6.A a 7.A, kteří byli našimi pomocníky či poradci pro žáky.
Plán celého dopoledne připravila Mgr. Věra Široká. V samotném úvodu byl žákům vysvětlen význam znalostí z oblasti finanční gramotnosti pro život každého z nás. Nejdříve si žáci zahráli „Hru na tržiště“, jejímž cílem bylo co nejdříve provést směnu několika výrobků. Soutěžení jim pak žákyně 7.A zpestřily předvedením scénky o vzniku peněz. V další hře měli soutěžící za úkol po hmatu poznat osm českých mincí a spočítat celkovou částku. Všem se velmi dařilo vybrat ze seznamu osobnosti, které jsou na českých bankovkách, a správně je přiřadit k hodnotě bankovky a k portrétu. Za všechny splněné úkoly a bonusové otázky žáci dostávali kuličky v hodnotě 1 000,- Kč.
V druhé – nejnáročnější - části projektu byli žáci náhodně podle barvy rozlosováni do čtyřčlenných fiktivních rodin: Jahůdkovy, Slunéčkovy, Modřínkovy a Trávníčkovy. Kuličky, které do rodiny přinesli za individuální výkony, jim byly proměněny na bankovky. Každá rodina dostala za úkol sestavit domácí rozpočet na jeden měsíc (bylo dáno složení rodiny: otec – truhlář, matka – zdravotní sestra, jedno dítě ze ZŠ a jedno z MŠ) a stanovit si cíl – ušetření na předem zvolenou věc či službu. Zde žáci využili práci na PC a vyhledávali potřebné informace, nápomocni jim byli také již „zkušení“ poradci ze 6.A.
Poslední část byla opět herní. Známá hra Riskuj! byla zaměřena na pojmy z oblasti financí. Ve finančním pexesu zase žáci hledali dvojice pojmů, které spolu logicky souvisí. Na závěr si všichni zahráli stolní hru „Košík plný rozumu“. Každá soutěž byla již odměňována bankovkami, jež všichni přinesli do rodinného rozpočtu.
Na závěr učitelky vyhodnotily „rodinné rozpočty“ – zda nebyly opomenuty některé základní výdaje, nakolik částky odpovídaly realitě, zda byl cíl rodiny stanoven rozumně apod. a byla zjištěna částka, jež rodině zbyla. K ní byly přičteny všechny vysoutěžené peníze a určeno závěrečné pořadí. Za velkou snahu dostali všichni zúčastnění sladkou odměnu.
Dopoledne uteklo jako voda, všichni jsme si ho náležitě užili a snad se s některými žáky příští rok setkáme v předmětu FH.

Mgr. Jana Beránková, Mgr. Věra Široká

2019 © Ing. Milan Švejda | Araweb.cz | SveSve@seznam.cz | 737 911 308